Informatiemanager Ontbreekt Het Aan Advieskracht

• 93% van de Nederlandse directies begrijpt zijn informatiemanagers niet
  • 82% van de informatiemanagers begrijpt de informatiebehoeften niet
  • meerwaarde van informatie blijft onbenut

Rotterdam, 19 maart 2015 – Directies begrijpen de rol en functie van hun informatiemanagers niet, blijkt uit nieuw onderzoek i van Iron Mountain,wereldwijd marktleider in informatiebeheer. Informatie is de levensader van het bedrijf, maar de informatiemanager weet de mogelijkheden met die informatie niet over te dragen en te operationaliseren. En in de meeste gevallen is het hem of haar zelf onduidelijk wat de informatiebehoefte van de collega’s op de afdelingen op hun beurt is. De informatiemanager kan leiderschap tonen met verbeterde adviesvaardigheden en aangescherpte dienstverlening.

Het optimaal benutten van informatie is voor veel bedrijven ronduit een prioriteit - maar het grootste deel van de ondernemingen slaagt daar niet in:

• slechts 4% van de ondervraagde Nederlandse directies heeft het volste vertrouwen dat hun bedrijf de maximale waarde uit de beschikbare informatie put
  • maar 7% van de Nederlandse managers zegt volledig te begrijpen wat hun informatiemanagers doen
  • slechts 22% van de Nederlandse informatiemanagers weet wat het bestuur aan informatie nodig heeft
  • in 82% van de gevallen is het informatiemanagers zelf onduidelijk wat de informatiebehoefte is van de collega’s op afdelingen als marketing, productie en financiën

Het gebrek aan kennis en begrip blijkt ook uit ander onderzoek . Zo geeft slechts 27% van de bedrijven aan dat medewerkers daadwerkelijk toegang hebben tot de gegevens die ze nodig hebben en geeft 42% aan dat de toegang tot die gegevens omslachtig is.

Groeien

Een goede adviseur doet het kennisniveau van zijn klant stijgen. De informatiemanager kan onzes inziens een snelle sprong voorwaarts maken door leiderschap te tonen met verbeterde adviesvaardigheden en aangescherpte dienstverlening. Hij of zij moet de obstakels slechten zodat informatie daadwerkelijk wordt geïntegreerd in de bedrijfsprocessen., zegt Jeroen Strik van Iron Mountain. Goed uitvragen, een helder aanbod formuleren - misschien in de vorm van een dienstencatalogus - en de directie adviseren over de mogelijkheden en de voorwaarden daartoe.

Het is een kwestie van inzicht in de eigen rol en het functioneren van de afdeling. We hebben al goede resultaten gezien als dit besef handen en voeten krijgt. Uit ons onderzoek blijkt ook dat 82% van de Nederlandse informatiemanagers er vertrouwen in heeft dat zij de waarde van informatie kunnen maximaliseren. De behoefte en het vertrouwen is er. Dan kan een beter inzicht en een sprong voorwaarts zijn een groot verschil uitmaken.

Iron Mountain (NYSE: IRM) is de grootste informatiemanager ter wereld. Met 67 miljoen vierkante meter onroerend goed in meer dan 1.000 vestigingen in 36 landen, kan Iron Mountain klanten wereldwijd bedienen. Iron Mountain´s oplossingen zorgen dat klanten hun informatie veilig kunnen bewaren en beter kunnen benutten ongeacht de verschijningsvorm, bedrijfslocatie of bewaartijd van die informatie en documenten en zorgen voor een optimale bedrijfsvoering. Iron Mountain´s diensten verzekeren een correct herstel van data, het voldoen aan wet- en regelgeving en de traceerbaarheid van gegevens en documenten. Sinds 1951 beheert Iron Mountain wereldwijd miljarden informatiedragers en documenten, zoals klantdossiers, bedrijfsadministraties en medische dossiers. Bezoek ook IronMountain.nl.

E:Jennifer Amsterdam

Iron Mountain EU
E: Phil Riley
+ 32 (0)470 90 19 52

E:Mariëlle Amahorseya

i Onderzoek van Colman Parkes uitgevoerd in opdracht van Iron Mountain. Colman Parkes ondervroeg zakelijke beslissers en informatiemanagers van 900 organisaties met 250 tot 999 medewerkers werkzaam in de maakindustrie, juridische, financiële, farmaceutische of verzekeringssector in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Het onderzoek is online uitgevoerd in januari en februari 2015.
ii PwC onderzoek voor Iron Mountain, Beyond Good Intentions: The need to move from intention to action to manage information risk information risk 2014
iiiVirtuous Circle of Data, gepubliceerd door EIU in februari 2015