Iron Mountain Voegt ´Abraham Lincoln´ Toe Aan Het Levende Erfgoed

Handschriften ontsloten door ze te digitaliseren, analyseren, archiveren en open te stellen

Rotterdam, 14 april 2015 –Vandaag is het 150 jaar geleden dat Abraham ´Eerlijke Abe´ Lincoln het trieste rijtje opende van Amerikaanse presidenten die werden vermoord. Informatiemanager Iron Mountain en projectgroep The Papers of Abraham Lincoln werken samen om geschreven documenten te digitaliseren, analyseren, archiveren en open te stellen. Het is een ode aan het leven van de veelbetekenende president die geprezen wordt om zijn leiderschap tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog en om de afschaffing van de slavernij op 1 februari 1865.

De samenwerking met The Papers of Abraham Lincoln maakt onderdeel uit van Iron Mountain´s Living Legacy Initiative, een maatschappelijke-betrokkenheidsprogramma voor stichtingen, culturele en historische projecten. Doel van de samenwerking is om honderdduizenden geschreven documenten van één van de belangrijkste Amerikaanse presidenten te digitaliseren, analyseren, archiveren en open te stellen. Tot nu toe zijn er al meer dan 97.000 documenten gescand.

Nieuwe Vondsten

Tijdens het project zijn ook nieuwe documenten gevonden:

• Een brief van de regering van de ´Italiaanse´ stadstaat San Marino waarbij die een alliantie voorstelt en president Lincoln het nationale burgerschap aanbiedt
  • Recent is een aangevreten brief over poëzie gevonden in een muizennest in een spouw van de voormalige presidentiële woning
  • In Australië zijn registratiedocumenten gevonden van een oorlogsschip dat naar alle waarschijnlijkheid is gezonken tijdens het laatste gevecht van de Amerikaanse Burgeroorlog

Veelschrijverij

Lincoln was een fervent schrijver, zegt dr. Daniel Stowell, directeur en redacteur van projectgroep The Papers of Abraham Lincoln. Zijn duizenden persoonlijke en politieke documenten dragen stuk voor stuk bij aan het verhaal van de erenigde Staten tijdens een uiterst belangrijk tijdperk in de geschiedenis. Iron Mountain helpt ons de documenten te beschermen en toegankelijk te maken voor iedereen, waar en wanneer dan ook.

Iron Mountain´s Ty Ondatje, verantwoordelijk voor dit betrokkenheidsproject en de samenwerking, zegt: We zijn in 2013 begonnen met Iron Mountain´s Living Legacy Initiative om iedereen toegang te geven tot voor de geschiedenis belangrijke ideeën en artefacten. The Papers of Abraham Lincoln is een volgende stap in ons streven om de geschiedenis te laten spreken en de eigen oordeelsvorming te stimuleren.

The Papers of Abraham Lincoln

De projectgroep ´The Papers of Abraham Lincoln´ bepaalt de echtheid van aan Abraham Lincoln toegeschreven handschriften, zet die over in machineschrift, voorziet ze van verklarende aantekeningen en publiceert de historische schat.

Het project wordt beheerd door het Abraham Lincoln Presidential Library en Museum, dat onderdeel is van de Illinois Historic Preservation Agency.

De projectgroep wordt mede mogelijk gemaakt door the Center for State Policy and Leadership van de Illinois Universiteit in Springfield en door de Abraham Lincoln Association.

Kijk voor meer informatie op The Papers of Abraham Lincoln

Iron Mountain (NYSE: IRM) is de grootste informatiemanager ter wereld. Met 67 miljoen vierkante meter onroerend goed in meer dan 1.000 vestigingen in 36 landen, kan Iron Mountain klanten wereldwijd bedienen. Iron Mountain´s oplossingen zorgen dat klanten hun informatie veilig kunnen bewaren en beter kunnen benutten ongeacht de verschijningsvorm, bedrijfslocatie of bewaartijd van die informatie en documenten en zorgen voor een optimale bedrijfsvoering. Iron Mountain´s diensten verzekeren een correct herstel van data, het voldoen aan wet- en regelgeving en de traceerbaarheid van gegevens en documenten. Sinds 1951 beheert Iron Mountain wereldwijd miljarden informatiedragers en documenten, zoals klantdossiers, bedrijfsadministraties en medische dossiers. Bezoek ook IronMountain.nl.

E:Jennifer Amsterdam

Iron Mountain EU